Филмите по Пратчет: Пощоряване (Going Postal)

Преди няколко седмици по тракерите бе пуснат „Going Postal“, филм правен по книга на негово величество Пратчет и настана истинска еуфория сред феновете му. Видях поне 5 ревюта по блоговете, но аз като негов голям почитател, няма как да подмина това събитие и да не дам мнение по въпроса.

  • Пощоряване (2010)

Сюжет: Олян Ментелик (ориг. Моист ван Липуиг) е симпатичен дребен мошеник, осъден на смърт за множество измами. Но лорд Ветинари забелязва качествата му и го дарява с втори шанс. Назначава го като управител на Анкх-Морпоркската поща. Започва надпреварата между Ментелик и собственика на модерните щракалки (вероятно отговарящи на съвременните средства за пренасяне на инфо) Рийчър Гилт – коварен, алчен и безскрупулен бизнесмен. Появява се и жена…

Идея: Ясно е, че темата тук надхвърля сблъсъка между старите технологии (пощата) и новите такива (щракалките, един своеобразен вариант на Интернет), както и проблемите и опасностите които крият те. Една от идеите е да се покаже  човешкото лекомислие и наивността на масите, които са готови да бъдат измамени от рекламните трикове, пуснати при надпреварата между пощата и щракалките. Коварството на рекламите, необходимостта от конкуренция, нелоялната битка и ударите под кръста в бизнеса, лицемерието на религиозните институции (това с наденичките, даренията в храма  и виденията на Ментелик е просто жестоко ) са малка част от другите послания. Основната тема обаче е отново любовта. Любовта, която променя напълно Ментелик и която го кара да ревизира предишните си действия и да осъзнае грешките си. Грешки, съсипали множество от животи. И любовта, която го прави по-добър.

Филм: Първо ми направи впечатление страхотния кастинг, в който участва и самия Тери Пратчет! Лорд Ветинари е точно такъв, какъвто си го представях. Достолепен, интелигентен, аристократичен.Основните герои също са подбрани много добре – Прелест, Ментелик, пощальоните, всички са невероятни образи. Винаги съм се чудил какво представляват щракалките, но от филма добих някаква представа. Самата визия и  атмосфера са предадени  добре, аз лично изпитах огромно удоволствие от гледането. Все пак съм вманиачен фен на пратчетовите светове, а незапознат зрител не би ги разбрал от първия път.

Оценка: 8.5 / 10

Фотогалерия:

Prelest

Прелестната Прелест, една истинска фемме фатале

1

Ментелик. Съдбата си играе с него. Чрез измамите си е разрушавал животите на стотици, включително и на бъдещата си любов Прелест. Именно тя го кара да осъзнае греховете, които е извършвал и го променя.

vetinari

Лорд Ветинари. Смразяващ поглед, който казва всичко...

pratchett

ИЗНЕНАДААА! Това е Пратчет himself! Появява се в последната сцена и с типичния си самоироничен хумор, застанал до бездната на смъртта, заявява: "Е, това е малка пречка, предполагам",

Във филма са пропуснати и някои от култовите реплики от книгата ( като например: „Такива са си хората, странни. Свий пет кинта и си жалък крадец. Открадни хиляди долари и ще си или в правителството, или герой.“), затова прочете я, ако сте пропуснали. Преводът не е чак толкова лош, колкото казват, а и това е една от най-добрите книги на маестро Пратчет.

Categories: Кино, Литература | Tags: , , , , | 19 коментара

Навигация в публикациите

19 thoughts on “Филмите по Пратчет: Пощоряване (Going Postal)

  1. Книгата я четох преди няколко години, та съм позабравила подробностите. Още не съм гледала екранизацията, ама и това ще се поправи. Последните няколко книги на Пратчет обаче ми идват малко по-философски, по принцип предпочитах по-лекичките и хумористични парчета🙂

  2. Ще го изтегля филма.Но преди това трябва да се запозная с Inland Empire на Линч.А все си мислех,че ще направиш ревю на Knight and Day.
    Хайде да видим колко си бърз:))
    http://www.knightanddaymovie.com/game/

    • Ооо, Линч, и аз го изтеглих с идеята да си припомня за кво ставаше дума, изтеглих, изгледах 5 минути и изтрих. too serious!

      on topic, може и да го погледна филма по Пратчет.🙂

  3. @Bloody
    вероятно имаш предвид книги като „Еманципирана магия“ и „Морт“, които наистина са приятни и леки за четене😀 И аз бях позабравил за какво иде реч, но си ги припомних от филма. Липсват много от култовите реплики на Ветинари и Гилт обаче.

    @Val
    хаха, добро откритие. Доста се измъчих в началото, но от петия или шестия опит успях. Написа ми: Congratulations! You beat the trailer😀 Yeeeeeah!

    @Bungle
    Права си, доста е труден за гледане. Има някакъв смисъл, но е доста муден. „The Elephant Man“ си остава връх в творчеството на Линч. 🙂

  4. Моето мнение сигурно си го прочел в блога така или иначе… Но да кажа пак… много хубаво филмче наистина… По-слабо от предни, но все така добро… Наскоро четох, че следващата екранизация ще бъде по „Sorcery“, ама да видим🙂 Но пък на мене Джеръми Айрънс като Ветинари повече ми хареса ;Д

    • да, разбира се, напълно съм съгласен за добрите думи, които каза за David Suchet, много е зъл😀

      И Джеръми Айрънс и Двуцветко бяха много яки в Цветът на магията. Феновете на Пратчет със сигурност са доволни от екранизациите досега (ако не се лъжа, излезли са три игрални филма). Аз харесах и трите🙂

  5. Три пъти го пускам този филм!
    И трите пъти бях най-подло прекъсната!
    Изнервих се…а тъкмо се бях престрашила да гледам филм по Пратчет…
    Книгата не съм я чела, за да правя сравнения, но понеже ми препоръчаха филма, реших първо него да гледам, така ми дойде…
    Ветинари е почти такъв, какъвто си го представях.
    Като го догледам / с много късмет / ще си дам мнението.🙂

  6. Чакаме субсове:) Филми по Пратчет се правят ужасно трудно, ще видим този как е.

  7. cinemascrotum

    Книгата не съм я чел, въпреки че съм фен на Пратчет. Филмът може и да го погледна, когато имам повечко време. Тайно се надявам, щом са почнали серия на Пратчет, да направят филм и за Нощната стража.🙂

  8. @Ел
    Ти имаш море там, как няма да бъдаш прекъсвана от мислите за плаж!😀

    @Руслан
    вече им субтитри!😀 Според мен филммейкърите са се справили горе-долу🙂
    Пощоряване

  9. Ламоте, мерси ти, че ме светна за Партчет🙂
    Иначе, който ще чете, да чете преводите на Дьо Цървул. Категорично препоръчвам!

  10. Хм..
    Ами .. написал си повечето неща.. няма да блогвам и аз.
    Сам ще посмея да отбелеа, че според мен Ветинари е тъмнокос и безбрад, а девойката, която играе г-ца Крипслок не ми е такав в представите.
    Мойст е .. прекалено красив.
    Променили са това-онова от книгата, но става. Филмът е добър! Лично аз не останах толкова разочарована от ТОЗИ филм, колкото от Властелина. Тук ще се и зачудя – Защо бе! Защо има мултимилионни продукции по властелина, а няма по Пратчет? И по-добре, че няма – щяха да го съсипят!
    Нам не пък превода не ми се стори толкова зле, хареса ми дори.
    Приятно гледане!

  11. @kathryn
    между другото Пратчет участва и в Дядо Прас, и в „Цветът на магията“. Предполагам си ги гледала, винаги се появява епизодично, в края на филмите😀

    @GattaNegra
    и аз си представях някои герои различно, например Ангуа🙂 Но пък ми харесаха, а и се радвам за клакерите (щракалките), защото наистина доста се опитвах да си ги представя🙂

  12. ей, вярно бре! #фейспалм
    аз го изтеглих тоя филм, а още не съм го гледала🙂 трябва да го наблъскам в програмата тия дни..

  13. Много ми харесаха актьорите, особено мадамата. Играе страхотно! А въобще не бях обърнала внимание на появата на Пратчет – голяма грешка от моя страна. Много е трудно да се прави филм по негови книги. Всяко нещо е важно, всичко има смисъл и е наситено с хумор. Колкото и да са дълги екранизациите, не могат да поберат всичко.
    Мечтая си да видя и Леля Ог на екрана. „Вещици в чужбина“ ми се струва с много добър потенциал за заснемане😀
    Поздрави за поста и за блога – много е хубаво при теб. Всичко добро ти желая🙂

    • @weasel
      мерси!🙂
      ааа Леля Ог е уникална, ще е престъпление да не я изобразят в някой филм! Гласувам с две ръце за „Вещици в чужбина“!😀

      @ Лита
      изгледа ли филма? Какво ще кажеш за Лорд Ветинари? 😀

  14. Гледах го и противно на очакванията ми ми хареса.🙂
    Ангуа си я представях с по-пищна коса, а Ветинари по-мургав, но като цяло излъчването им беше приказно.

Вашият коментар

Create a free website or blog at WordPress.com.

