ТУП!!! Нощната смяна свърши. Ето ме.

Както знаете (а и може и да не знаете) излязох извън цивилизацията за няколко дни. Избягах от интернет, техниката, машините и въобще от стреса. Къпах се гол в минерални басейни. Разхождах се. Брах. Ритах. Вечер, преди да се унеса в света на кошмарите или розовите сънища (зависи от вложената материя през деня), четях. Дочетох си „Туп“ на Пратчет, припомних си разказите от „Нощна смяна“ на Кинг, и най-накрая прочетох тъничката  „Ето човека“ на Муркок.

  • Нощна смяна, Стивън Кинг

Прочетох я преди много години, още когато бях ученик. Дори си спомням, че в една тетрадка мъдрех продължения на някои от разказите, понеже всички са оставени с отворен финал. Взех я с мен , защото е непретенциозна, лека за четене и зарежда с емоции. А и да си я припомня. Идеална за разлистване в горещите нощи, на отворен прозорец, извън пределите на цивилизацията, когато мислите ти временно са спрели и искат да почиват.

Разказите са 10, кой от кой по култови: 1) Петима души не могат да излязат от среднощен крайпътен ресторант, защото камионите и всички превозни средства са полудели, преследват и газят всеки човек насреща. Ще успеят ли да се измъкнат? 2) Във фабрика за химикали пък, нощен взвод от работници са инструктирани да почистят хранилищата. Там се размотават мутирали плъхове… 3) Наемен убиец има задачата да убие крупен бизнесмен, производител на играчки. Получава по пощата кутия с  детски комплект войници и хеликоптери. Апартаментът му се превръща в истинско бойно поле… 4) Ако искате да се откажете от цигарите, може да се запишете в дружеството „Отказване с гаранция“, макар и методите им да са малко радикални… 5) Космонавт се връща от мисия на Венера. На дланите му се появяват  хиляди очички…6) Снежна буря се разразява навън. Премръзнал човечец влиза в бар и търси помощ, защото колата му, в която са дъщеря му и жена му, е заседнала край Сейлъм’с Лот….

Това се чете вечер. С фенерче.

  • Т УП, Тери Пратчет

Най-сетне излезе „Thud“ и на български.  Страшно много ми напомня на „Шовинист“, поне като идеи и послания. Някои може и да кажат, че темата се е изтъркала. Троловете и джуджетата са на прага да възобновят хилядолетната си историческа омраза и да си спретнат хубава война. Пратчет може и да използва приказни герои, джуджета, тролове, вампири, зомбита и т.н., но всеки запознат с творчеството му е ясно, че всичко си има конкретна проекция в реалния свят. Вместо джуджета и тролове, можеха да бъдат израелци и палестинци, пакистанци и индийци или пък дори шотландци и англичани.

„ТУП“ е игра, подобна на шаха. В нея участват фигурки на тролове и джуджета. За да спечелиш, трябва да се научиш да мислиш като съперника си, трябва да си размените местата и да предвидиш ходовете му. Тогава ще разбереш, че противникът, колкото и да е различен на външен вид, всъщност не се различава много от теб и би предприел същите ходове, които и ти. Това е и идеята на Пратчет. Колкото по-силно замахнеш, толкова по-силно ще замахне и той. Заслужава ли си?

Пратчет бегло намеква и за коварството на религиозни скриптове и използването им като източник на конфликти, особено когато попаднат в жадни за власт ръце….

В книгата срещнах и най-интересното описание на играта шах, което някога съм чел:

Шахът конкретно винаги бе го дразнил. Ваймс се ядосваше на тъпия начин, по който пешките тръгваха и помитаха насрещните пешки, докато царете се разкатаваха, без нищо да правят. Ако пешките се обединят, може би ако привлекат и топовете, цялата дъска щеше да е република в рамките на 10 хода.

Н0 честно да си призная книгата е много под средното ниво на Пратчет, съвсем спокойно можеше да спести 100-на страници.

  • Ето Човека!, Майкъл Муркок

Това е една много оригинална книга на Майкъл Муркок. Без да спойлвам, ще разкрия част от сюжета: Карл Глогауър се връща в миналото чрез машина на времето. Пътуването има за цел да установи истинността на библейските събития. Карл започва да търси Исус Христос, но нещата не се оказват такива, каквито той е очаквал. Среща и Йоан Кръстител, който обаче има политически мотиви. Във времена, в които политиката и религията са били неразривно свързани, придаването на свръхестествен характер на политическите намерения е било необходимо условие за естествения им завършек.

Цитатите от книгата разкриват като цяло и насоката на Муркок и неговата мини-новела:

„Идеалът на мъченичеството – не е нищо друго освен патологичен мазохизъм, лесен начин да се забрави чувството за отговорност, метод за контрол на репресирани хора…“

„Единствената област, в която не съществуват различия и където няма война, е фундаменталното предположение, хипотезата. Човек може да предполага или не, че има един или друг Бог. Но веднага след като започне да защитава предположението си, възниква конфликт.“

  • Еееее, стига с тези скучни ревюта, лято е!

ето и нещо за тези, които не обичат да бъдат отегчавани със скучни ревюта

rapunzel

Вижте как деградират приказките! Или ги правят за непослушни деца вече?

oops

oops, и театрите не са това което бяха.

Categories: Литература | Tags: , , , , , | 24 коментара

Навигация в публикациите

24 thoughts on “ТУП!!! Нощната смяна свърши. Ето ме.

  1. Bia

    аахахааха а няма ли и една снимка как се къпеш гол? :)))

  2. нямам водоустойчив фотоапарат😛 . Но разстоянието има значение. Слънчевите лъчи първо достигат най-изпъкналите части на тялото, и сега не мога да седна на стол😦 😀

  3. Аууууу!
    Благодаря за ревюто за „Туп“🙂
    И за цитата за Шахмата!
    Биа – кви са тия еротични помисли? Той срамежливо се е закривал с книжката…не че изданията на Пратчет имат голяма покривна площ, така че все нещо интересно ще е надничало…

  4. Аз пък искам голи снимки на девойките😀😀

  5. Оо! Да!😀 Благодаря ти за статията😀

  6. @Ел
    позна! Използвах книжката (колкото и нелепо малка да е) за прикритие! Но покривах предимно задния фронт, за да няма изненади😀

    @Владо
    девойките бяха отделно, разделени от стена😦 Макар че, признавам, минаваше ми мисълта да се покатеря на стената и да напръскам със студена вода някоя нищо неподозираща девойка , но щяха да ме подгонят и набият😦

    А бе ние не трябваше ли да коментираме книгите?😀

    @Gattanegra
    мерси😀 най-накрая коментар за книги!

  7. ммм🙂
    ти се прибираш, а аз поемам щафетата от теб – утре сутринта заминавам на морето🙂
    хареса ми картинката с принца и принцесата – както се казва, уби всичко детско в мен..😀

    • Весело изкарване ти пожелавам.😀
      Осведомих се от туитъра, започнала си дори да печеш хляб😛🙂
      И аз ще ходя на море де, другата седмица.
      А Ел, Ностро и Скай, всеки ден са на море. Не е честно😦 😛

      • верно ли – къде са там?
        е, какво да се прави – всяко нещо си има плюсовеете и минусите ;)зимата на морето пък е много влажно..😉

      • Не знам за другите, но аз съм точно между мазните водорасли и счупените рапани.

      • къде е това?

  8. Имам чувството че Майкъл Муркок е гледал този филм
    http://www.imdb.com/media/rm4292320256/tt0093255
    докато е писал книгата си

  9. Говори ти за слънце, почивки и печене гол и искай после хората да ти отговарят с коментари за книги.😀
    По въпроса за Туп, вече съм взела мерки, ама не казваш, как ти се е видял превода.
    Нощната стража съм я чела, обаче неясно защо успях да си спомня само за „Отказване с гаранция“.
    Това последното доста ме заинтригува. Дали го има на български?
    П.П. Рапунцел е потресаваща!

  10. Изглежда си си прекарал добре!🙂 Аз отивам на морето да си топя дупето чак след две седмици. Мъка. По повод „Нощна смяна“ – прочетох я като бях на 15. После 2 нощи спях на запалена лампа. И проверявах дали съм затворила вратата на гардероба. Ей такива неща ти причинява Кинг. „Нощна смяна“ ми е любимият разказ.🙂

  11. Припомних си това за малките войници и хеликоптерчетата, ебаси психарията🙂

  12. @limitednickname
    дори си има екранизация, гледал съм го:
    link
    много яко са го направили🙂

    @The Red Witch
    и на теб приятно прекарване след две седмици🙂 Аз съм се пробвал да напиша продължение, в което плъховете разказват играта на хората😀 А между другото разбрах, че и по него са направили филм:
    линк

    @kathryn
    Преводът е доста по-добър от предишните, но според мен „Шовинист е далеч по-добра книга.
    Иначе книгата на Муркок е кратка, може да се прочете за един ден. Издавана е на български, в малък формат е, предполагам може да се намери само при антикварите🙂
    И мен Рапунцел ме потресе😀

    @Val
    пак извади интересен ретро-филм отнякъде, винаги така правиш😀 Сега ще потърся и него, не съм го гледал, дано го намеря🙂

    @ Лита
    El живее в град Б. на морето, а Скай и Ностро в град В. Всичките имат много хубав тен!😀

    • Грешиш, Ламоте, аз за толкова време само 2 пъти успях да изгрея на плажа, тен имам и по рождение, и един на три вида потници (да ми тича на трактора). Имам, ама не е хубав.

      Оф,тъкмо да си помисля, че книжлето на Муркок ще ми е интересно на чисто концептуално ниво и като видях картинката на обложката и се сетих за това какви нетрадиционни приложения им откриваш ти на книгите и съзнанието ми започна да рисува едни картини, не ти е работа😉.

  13. Лелелелелеле, Ламоте! Ето какво ще гледам сега-кой може да устои на филм с гигантски плъхове? :р
    Btw, да, винаги съм се чудела защо няма продължение…има потенциал! Що не го донапишеш?

  14. @ The Red Witch
    и аз нямам търпение да гледам филма🙂 Иначе идеята за плъхове, които схрускват хора е много забавна, ще пратя предложението си на някой режисьор. Но трябва да се допитам до Вал, той все ще извади някой филм по темата🙂

    @Sky
    имаш много хубав тен, недей да скромничиш😀 Аз като застана под слънце ставам червен като маймунски гъз😦 или като нашляпан с мокър парцал.

  15. Lammoth, гледах го снощи :))) Готин е, като преглътнеш твърде изкуствената кръв и летящи телесни части ;р
    Непременно направи продължението с гаден край- остани верен на идеята :р Ако се подкараш, би се получил хубав инди филм, мисля🙂 Иначе плъхчетата са много симпатични, даже си гледам един вкъщи, та хич не ме беше гнус :))

  16. Нощната смяна има много силни попадедния наистина… На мен ми беше и един от първите сборници и въобще творество на Кинг, което ме сблъска с него🙂
    А Туп го четох още началото на годината в оригинал и ми хареса честно казано… Даже може да се каже, че ми допадна повече от предната за пощата… Но определено има какво да се желае :Д Сигурно и превода ще прочета, но по-нататък. Точно миналата седмица успях да се сдобия с последната книга за момента от Света на диска, която е за магьосници и … футбол… Та да видим какво е надробил там Пратчет🙂

  17. @The Red Witch
    гледаш си плъхчета у вас? Strange habits😀 Те ли се натресоха или са „купешки“ от специална порода?😀 И аз изгледах филма, плъхчетата определено играеха по-добре от актьорите-хора :Д как да не им стискаш палци🙂

    @Silentium
    оо, имаш предвид Unseen Academicals! Аз я имам на пдф файл,но очите ми се уморяват – не мога да чета на компютър, губят ми се редовете😦 Това е нещо уникално, там се оформя любовна връзка между разглезена изгряваща футболна звезда и простовата красива мома, падаща си по фьешъна :D…Мернах я да се продава на Славейков, но не ми се даваха 30 гроша за нея

  18. Не, той е един супер космат дебел бял хамстер-Росен. Но за мен си е плъхче :р Преди гледах доста време едни сладки мишоци, май бяха порода домашна китайска мишка, ама кой знае😀 По едно време имах 14, цяла династия.
    Относно играта на актьорите, да, слабичко беше. Повечето филми по Кинг не могат да се похвалят с особено добри актьори, мисля…

  19. Pingback: 2010 in books « Lammoth's Blog

Вашият коментар

Блог в WordPress.com.

