Знание

Интересно е колко много може да научи човек от преглеждането на любимите си детски енциклопедии. Вчера разлиствах няколко от любимата ми поредица на „Знание“, ето и някои фото-изрезки:

  • Том 11 – Горива и енергия:
Scan20009

Принципна схема за това как се произвежда енергия в АЕЦ: Ядреният реактор генерира топлина, подава се вода и така се получава пара, която се насочва и задвижва турбините на генератора, а получената енергия се трансформира в ток. Затова АЕЦ се строи до водни източници, защото трябва голямо количество H2O за охлаждане и получаване на пара. Водата обикновено се връща затоплена, което променя естествената среда и е проблем. Реакторът трябва непрекъснато да се охлажда.

Scan20010

Още две изрезки: Това горе е разрез на ядрен реактор, а отдолу е показан принципите на разпадане и синтез. При разпадане атомите се разделят като освобождават енергия, а при ядрения синтез се обединяват в по-големи и отново се отделя енергия. В реакторите атомите се бомбардират с неутрони, които се движат с много висока скорост - около 16 000 км/с.

Интересното е, че в енциклопедията се посочва, че Фукусима (Фукишима) е най-голямата АЕЦ по онова време (1993).

Всъщност България е една от 10-те най-зависими държави от ядрената енергия в света –  около 35% от общото електропроизводство се пада на централата в Козлодуй. Вярно е, че има много проблеми свързани с безопасността на ядрената енергия, но веднъж решим ли ги, ще имаме сравнително чист източник.
Само за сведение 23-те аерогенератори, или по-точно перки на Такине Ожирои, които използват силата на вятъра, продуцират 46 MW, което като се сравни с 4,696-те MW получавани във Фукушима, е смешно. Успех на „зелените“ последователи да осигурят електричество, а и да съберат умрелите патици около аерогенераторите😉

  • Том 12: Екологията

Понеже вчера бе „Ден на планетата“, прегледах и този том. Ето и нещо интересно:

Scan20012

Застрашените видове: както забелязвате, в гъсто населените от човека места, животинските видове са по-застрашени. Над 1000 вида животни и около 20 000 вида растения са застрашени от изчезване. Бройката се увеличава.

  • Том  10: Променящата се природа
Scan20013

Прираст на населението: Виждате, че населението в слаборазвитите страни се увеличава с по-бързи темпове. Без да се обижда някой, но това означава все по-голям брой неграмотно население. Дали това е геополитическа стратегия на страните от третия свят или пък това облагодетелства богатите, които имат нужда от евтина работна ръка? Колко милиарда може да изхрани планетата?

  • Том 6: Религиите по света
Scan20014

Да се надяваме, че онова оранжево парче от тортата ще става все по-голямо🙂 В момента съществува благодарение на цивилизованите страни

  • Том 7: Изобретенията
Scan20015

Ето как работи телевизора! Една вещ, налична във всеки дом! Е, днешните телевизори са цифрови, но влиянието им все още е голямо.

Като видях схемата на телевизора, си казах „брей как се променя бързо света!“. Нахлу интернет, а социални и виртуални мрежи като Skype, Youtube, Facebook, Twitter започнаха да привличат все повече вниманието на хората; телевизията сякаш остана на заден план. Та тези социални мрежи бутнаха правителства и диктатори, направиха някои хора знаменитости или пък дори милионери. Вижте какво стана в Близкия изток – всичко започна с група във Фейсбук, която организира протестите в Тунис. След което действията се синхронизираха по Twitter, а грубите потушения на местните власти бяха заснети с мобилни апарати и качени в Youtube. Те предизвикаха още по-гневна вълна от протести и в крайна сметка се получи една верижна реакция из целия Арабски свят. Ефектът на доминото. Светът вече не е същия.

––––––––

Е, както виждате поредицата е велика! Докато ги разглеждах се замислих за много неща, а освен това ми хрумнаха няколко идеи. Да живеят детските енциклопедии!😀

Categories: Наука, Свят | 43 коментара

Навигация в публикациите

43 thoughts on “Знание

  1. Нещата, които си извадил, си имат коефициент на осторожност🙂 Самият факт, че си ги събрал на едно място, автоматично праща системите, които маркират потенциална[та] опасност в нета, към… ТЕБ!🙂

    Ya criminal mind!

    Or terrorist!?
    😀

  2. Не знаех, че агностиците/атеистите сме третата по численост група о.О. То значи още имало надежда, бе😀

  3. Ето затова си купувам „изцъклопедии“, според което Скай ни изкарва недорасляци. Ама пък е права.😀

    Ламоте, по повод на тортата, толкоз ли сме малко атеистите, че дори ни няма на диаграмата. Да де, то 93-та все още вярвах в Дядо Коледа, ама пък Бла вече е бил развивал трудове по темата.😀

  4. Ностро, сега като ги разглеждам, се чудя колко много пише в тези детски енциклопедии! И са с картинки!😀
    То през 93-та вероятно атеисти и агностици са били набутани накуп. Освен това, дядо Коледа СЪЩЕСТВУВА! Ама не ми носи подаръци, щото съм непослушен😦

    Влади, то тези данни са малко стари, в момента мюсюлманите са доста повече. Иначе и аз се надявам оранжевото в графиката да преобладава в бъдеще😀 Има надежда!🙂

    хахха, Елф, веднага ме тагна като терорист!:D Аз съм природозащитник! Защитавам всички природни богатства – от циците до торбестите мечета!😀

  5. Циците също са осторожни🙂 А аз не те тагвам, приятелски те предупреждавам… преди черните хеликоптери да не са се чули и… внезапно да зачезнеш!😉

    Ако знаех къде ще те отведат – хляб да ти нося, ми то… в неизвестност!

    Правителствена!🙂 lol

  6. кофтито е, че тия умрели патици ги пускат на пазара и хората ги ядат..

  7. Ей, Ламоте, къде ме върна :)Много любима поредица. Когато излязоха, майка всяка седмица ми купуваше по една книжка. Предполагам жената е хранела надежди да отключи стремеж към самообразоване. Аз обаче не се сещам, дали ги четях или предимно прерисувах.😉
    Следващия път като се прибера в родний край, ще взема да ги изровя, че из тях криех тайни писъмца.😛

  8. хах, Миленке, значи там си криела тайните писъмца, а? Ама те са 12 тома, предполагам във всеки си слагала писмата на отделен твой почитател. От тома за Човешкото тяло коя част от анатомията най-много си рисувала?😛😀

    Тони, сега се сещам, че в университета като ядяхме съмнителните сандвичи, се чудехме какво точно имаше в тях😀 Някои сандвичи едва ли не джавкаха😀
    PS Между другото в блога ти има интересни неща, дано повече хора го забележат😀

    Елф, хаха, екотерористките ще дойдат и ще ме затворят в пещера!:) Ще ям само вода и зеленчуци и ще съм на свещи и ще ме изтезават. Звучи романтично😀😛

  9. nightwishel

    Ето на – само ме дразните!
    Ностромо се скъса да купува енциклопедии, а Ламот даже ги и чете.
    Че Скай ги е писала – и това е ясно…

    А аз, като Миленка само прерисувах от тях разни дупета и крака😀

  10. Не знам що, но мен ми е кеф да те дразня😛😀

    А ти с Миленка трябва да се съберете и направите сборник от скици, наречен „Рисунки, план-схеми и скици на най-влиятелните мъжки дупета в историята“ и подзаглавие „От мраморното дупе на Давид на Микеланджело до черното на Обама“😛😀

    • Ай, ай, изхваща ме по голо човешко тяло, дето се казва:D
      Досрамя ме да си призная, че „моделите“ ми бяха единствено от този/онзи том😛

  11. хаха то в университета всичко е позволено, там не се отбира много, много и на мен ми предстоят тези години сега.. сериозна работа е, както беше казал славчо, Парите и славата са голямо изпитание, но безпаричието е още по-голямо хаха

    П.С. Иначе за блога старая се..мерси : ))

  12. Very cool.
    Плюс Infograhics.
    Там е истината.

    • ах, Вал, привет, направили сме коментар едновременно!😀
      И аз съм голям на графичните файлове с инфо, една картинка замества 1000 думи🙂

  13. Тони, нали го знаеш онзи стар виц, за студента, който гордо си поръчал две наденички, а с по-тих глас казал: …и 12 вилички“😀 Голяма мизерия беше студентския живот😀

    Миленке, трябва да ни покажеш някои от произведенията ти от онзи период🙂 За рождения ти ден ще ти подаря голям сборник по анатомия😛😀

  14. хааха не го знаех този виц, но сигурно ще го разбера по трудният начин ( ще го преживея ) ама все пак от студентските години по-добри няма, пък и каквито и да е подвизи да има за тва’ сме мъже нали така : ))

  15. ахахах, Вал, това е веееликооо!😀😀 Има и мъжки вариант (не че ме интересува, женският задник си го бива😀 )

    Тони, o, в техн. университет столовата беше чудесна, супата представляваше гореща вода с кокали, а пицата – тесто с повръщано отгоре😀😀 Опс, дано не вечеряш😀

  16. Ей, Ламоте, голям си провокатор, ‘начи. А от кога са ти данните от изцъклопедиите?

    А населението в слабо развитите страни винаги е имало тенденция да се увеличава с по-бързи темпове, въпрос на демографска и културна специфика на районите от т.нар. Трети свят.

  17. Аз в тоя където отивам мисля, че столова няма..даже съм почти сигурен ама може и да греша не съм се интересувал кой знае колко, но пък мисля че ще е по-добре сам да си определям менюто..хаха

  18. Тони, това че няма стол е положително! 😀 Но от друга страна в столовата се получаваха добри запознанства😀

    Скай, данните са от времена, в които още си мислех, че бебетата ги носят щъркелите и четях предимно книги-игри🙂 Но заключенията са едни същи🙂 Иначе в третия свят e крайно време да обърнат повече внимание на аналния секс😀

  19. Между другото гледам, че нямаш форма за контакт, ако не е проблем тука да те питам..
    Формата на коментарите ти от самата тема ли е или са с плъгин ?

    • От самата тема е, нищо не съм променял по нея🙂 Направих си блог по лесния начин🙂 Не разбирам много, а и пък не знаех, че ще се запаля по тях. Е, все някога ще ми омръзнат:)

      • Ясно, щото трябва да си барна коментаторската форма..и доста видове разглеждах и все немога да си харесам хаха..продължавам да оглеждам :д

  20. Между другото и мен винаги ме е учудвало природозащитниците от де ще го извадят тоя ток, ако се затворят ядрените централи. Не че и аз не съм за зелената енергия, но в момента просто физически не е възможно да се реализира.

  21. Ееехх, детските ми години бяха пълни с изподраскани енциклопедии… Само дето мойте детски години не са толкова далече във времето😛

  22. Светла

    Гледах някакъв филм наскоро във връзка с аварията в Фукусима и там се каза, че централа, именно защото е стара не била построена с някаква „чашка“, която при аварии трябвало да „събере“ радиоактивните изтичания, за да не отровят водата/земята по принцип.
    Не знам защо повече хора не разбират, че земята, водата и живите същества на нашата малка планета са във връзка. Отровиш ли водата, скоро отравяш и всичко друго. С земята е същото… както и да е… като се натровим яката ще проумеем някои очевАдни връзки.

    Та… като цяло разбрах, че на Японците им се прецака острова. Което обаче може и да е за добро, щото ще имигрират по целия свят и по този начин може и да го облагородят.
    От друга страна ако дойдат в България… Ние и Японците сме способни да развалим.
    Ако отидат при арабите, бедна ми е фантазията какво може да стане, ако въобще двата вида същества осъществят контакт :))))))

    Иначе съм съгласна с теб, че някой ден, ако успеем да просъществуваме като вид до тогава, може и да се сетим как и какви ефикасни източни на енергия да използваме, без да застрашаваме биологичния живот на планетата ни.А може и да ни ги подшушнат. Човек никога не знае от къде ще му дойде и на какво ще се натресе :))))))


    Не би трябвало да се гледа на агностиците като на атеисти. Атеистите се занимават изключително с търсенето на начини за доказване на липсата на Бог. Агностиците се опитват да правят каквото трябва, пък да си живеят… а да става каквото си ще. И в тази връзка не закачат Бог. Нито го търсят, нито го отричат… сами гледат да си се оправят.

    По ми е интересно някой провеждал ли е статистика колко са фанатиците в света. Имам чувството, че са най-многото хора на планетата.🙂

  23. Лу, аз също бих се нарекъл природозащитник, но ако трябва да живеем екологично, ще трябва да се преместим в пещери🙂 Наистина зелената енергия не е осъществима, но някои хора си мислят, че всичко е план за да се разруши света🙂

    Ангеле, аз на твоите години още си играех на жмичка с децата от квартала. А да, и дразнехме пенсионерките за да се разкарат от пейките (ние ги ползвахме като футболни врати, те бяха височки)🙂 Знаеш ли колко е гадно да те гони люта пенсионерка и да те налага с торба с чесън😦

    Еех, Светле, пак си много права. Фанатиците, т.е. хората на крайностите са най-много. Такива са си, агресивни и егоистични. Иначе агностици и атеисти не им пука за бог и това много дразни вярващите, които непрекъснато гледат да пробутат своя бог (забележи – СВОЯ) и да обясняват колко по-възвишена е тяхната религия в сравнение с останалите. Атеистът е агностик, който е взел пръчката на науката и яко я маа по лековерния задник на религиозния фанатик, тъй да се каже😛😀 Атеизмът обаче не трябва да се довежда до фанатизъм, а да се сведе до пародиране на лекомислените люде, точно така както се смеем на хора, вярващи в бели и черни магии, екстрасенси, ритуали, астрология и други заблуди.

    Иначе японците са свръх-интелигентен народ, ако имаха петролните (и соларните) ресурси на Саудитска Арабия, сега вероятно щяхме да си говорим на японски😀 и да пием саке – просто щяха да завладеят света.🙂

  24. Tony Gospodinov

    Няма друга държава в света в която да се случи, това което се случи в Япония..и да има дори 1/3 от организацията на японците..

  25. Светла

    Ох, Куки…
    за съжаление нищо не е чак толкова просто и ясно, колкото ни се иска да е… нищо, че не е чак и толкова сложно, ако се гледа от така желаната и съответно трудно или невъзможно достижима – наречената от мен „средна гледна точка“, по известна сред дзен будистите като златната среда.
    Но не би имало и движение, ако човешката мисъл не се люшка като стрелката на метронома.
    Ще е добре, ако успяваме да намираме държащата я основа, ако ли не краят ни ще е летателен, което не е чак толкова неочаквано, въпреки, че надеждата ни да се справим със ситуацията ще умре последна. И така трябва да бъде.
    Но…
    Индикациите, че човечеството трябва да извърши някаква радикална промяна в настройката си към средата, в която живее и която създава… в отношението си към нея… са достатъчно красноречиви.

  26. Тони, аз винаги съм бил голям фен на японци и южнокорейци🙂 Но всеки народ си заслужава държавата, а горните два са работили много за да достигнат нивото им. Ние сме далеч зад тях, за съжаление.

    Светле, аз съм съгласен, природата ни е осигурила всичко необходимо за да живеем🙂 Природата е един вид компютър, тя си регулира всичко сама. И ако човек стане заплаха за нея, тя веднага ще намери механизъм с който да му бие шута – има вируси, синдроми…А може пък да чака сам да се унищожи. Човекът решава, а природата чака за да ни дойде акъла. Прогресът обаче е свързан с експлоатация. Дано достигнем ниво, което с минимум поражения за природата ние постигаме максимум резултати🙂 Надявам се да успеем. Ако не – природата ще ни тегли една…🙂

  27. Финализирах „Потъването на Япония“.
    Успяха да се спасят само някакви си 65 милиона японци.
    Тъжно ми е.😦

    • Еее, Ел, защо четеш такива тъжни книги? Ето ти малко сочни японски мъжки задници, за да си разведриш настроението😛

      • Я, какви мъже!
        Чудя се…ако се сложат малко подходящи подправки и се смели добре, колко ли наденици ще станат от тия двамата…
        И колко сомалийски селца могат да изхранят?🙂

  28. Я! Тези книжки са ми много скъпи, мисля, че са една крачка от поумняването ми, започнало от ранна детска възраст.😀 Като бях малък бях изнудил нашите да ми ги купят всичките, и докато не се сдобих с пълната бройка, обещавах да им правя магарии.😀 После аз тихичко си четях и на никого не пречих… ех😀 как ме върна в детството и в любознателните ми години, ех…🙂

  29. cinemascrotum

    След като вече си прегледал науките, защо не направиш и един анализ /със снимков материал, разбира се/ на една друга енциклопедия – Камастура.🙂

  30. Скротум,подкрепям !
    Като начало – едно тъч шоу.
    The Cup Size
    http://www.cupsizechoir.com/

  31. И аз горещо подкрепям идеята на Скротума, но трябва да ви кажа, че за мен Камасутрата не е само енциклопедия – това е религията, която изповядвам. Досега не съм чувал някой да е умрял от нея. е, най-лошото е да хванеш мускулна треска или да си изкълчиш нещо при неправилно изпълнение на някоя поза, ъм исках да кажа молитва. Молитва 69 всеки я знае😀

    ЯЙ, Вал, това е феноменално велико! Знаеш ли каква яка мелодия си измислих. Това е най-якото пиано на света🙂 йоника, де😀

    О, Иво, ти пак изчезна някъде🙂 Тия испанки не те оставят на мира и едно ревю не си написал напоследък😀
    Да ти кажа, аз като малък доста четях (и доста играех футбол), а сега съвсем съм затъпял. В детските енциклопедии има картинки, ако няма картинки аз нищо няма да схвана. Книжки без картинки са скучни.🙂

    • ох, това ли било:))) а аз се чудя един приятел тези дни като ми казва легнах си късно а и правих гимнастика, дано утре нямам мускулна треска.. цъ:))))) колко съм доверчива пък аз:((

  32. Отдавна чакам Иво да напише ревю за Deadly Weapons🙂
    http://www.imdb.com/video/screenplay/vi211878169/

  33. Вал, как откриваш такива култови филми, не знам😀😀 Големи са тия цици, т.е. her deadly weapons😀 Определено Иво ще е заинтригуван от този филм😛

    angie, хах, горкия, жена му може да е капризна и да го е накарала да прави мостове и челни стойки по време на гимнастиката😛😀

  34. Е да,търся ги педантично. Сега ще се наспя със СВИНАРНИКА🙂 Голям пропуск е този филм. А си мислех , че съм гледал всичко на Пазолини🙂
    Porcile
    http://energy-torrent.com/details.php?id=19894&filelist=1#filelist

Вашият коментар

Блог в WordPress.com.

