Филмите от 60-те

О, не! Пак ли! Сега пък 60-те. Нямаш ли си друга работа?

Шад’ъп!

The Swinging sixties!

В онези времена…

Съветският съюз праща първия човек в космоса през 1961г.

В отговор „НАСА“ изпраща совалка на луната през 1969г. Малка стъпка за човека, голяма стъпка за човечеството.

Мама и тате още не са се познавали.

През 60-те се появява първата видео-игра,  първият работещ лазер, първото записващо видео-устройство, компютърният език Бейсик, първите банкови автомати, първите компютърни мишки, а в Европа навлизат цветните ТВ системи PAL и SЕCAM.

Тази снимка говори много за тази епоха. Това е обложката на албума на Бийтълс от 1969. От нея може да научите за модните течения – ерата на костюмите, навлизането на дънките, манията по Фолксваген костенурките, брадите, хипи-визията. При  жените на мода са били роклите средна дължина, полотата също. И бикините по плажовете.  Бунтарство, сексуална революция, наркотици, купони, Бийтълс, Джими Хендрикс, The Doors, Боб Дилън, Simon and Garfunkel, блусарски рок, сайкъделик, поп-арт ала Анди Уорхол, афро-американски прически.

А в политиката пак същото:  войни (Виетнам, Близък изток), културни революции (Китай), кубински кризи, диктатори на власт, разстрели на президенти (Кенеди), застрелян е и Мартин Лутер Кинг – борец за правата на чернокожите. Пак същите лайна. Затова да минем към филмите:

Старт!

Ако има култов филм през 60-те, то това несъмнено е „Лимонаденият Джо„. В една епоха, в която са преобладавали баналните и скучни уестърни,  един чешки режисьор успява превъзходно да осмее цялата тази задръстена клишираност и досадна комерсиална кока-кола култура. Американците се засегнали и отказали да го приемат за наградите на Академията, въпреки че това е било чешкото (чехословашкото) предложение.  В youtube може да изгледате целия филм, а преди това погледнете този осъвременен трейлър:

.

Луи дьо Финес мога да го гледам с кеф дори днес, а през 60-те излизат филми като  „Идиотът (1965)“ и „Големият ресторант (1966)“. Мой любим обаче е „Голямата разходка“, велико комедийно приключение, което съдържа почти всичко най-добро от филмите на малкия голям французин.

Един от много малкото шестдесетарски филми, които изглеждат добре и днес. Като пейс, ефекти и най-вече идея.


Никога не съм очаквал да ми хареса подобен филм, но във „Фотоувеличение“ има нещо специално. Той носи духа на тази епоха, с всичките модни и младежки тенденции.

Да пием за кибернетиката! И за руските филми!

  • 6. Рицар без броня (1966)

Да включа и един бг филм, защото ми напомня за детството и как дядо ме водеше да ям сладолед, после на мач или кино :*). Нищо, че това се е случвало близо четвърт век по-късно. Да не говорим, че почти всичките ми любими бг филми са от 60-те.

Ужасно симпатична двойка, лошото момче и лошото момиче 😀 Как да не ги харесаш?

Vroooooooooom! Някой би попитал тук „аве, керемидена главо, ти хубави филми гледаш ли?“

Явно, не 😀 Vrooooooooom!

Вероятно любимата ми фантастика от 60-те. Правена е по мой любим роман (в две части) на Айзък Азимов, и хората са се постарали с наличните средства да сглобят нещо. Днес изглежда ужасно, но това е част от чара.

Освен това, участва и Ракел Уелч!

Бунтарски филм, за бунтарски период. Малкълм МакДуел и бунтът на учениците.

Уникално тъп сюжет, cheesy ефекти, мацки с оскъдно облекло, як женски бой, динозаври-кукли…еех, чудо и приказ!  Виждате ли широката ми усмивка –-> 😀

Ракел Уелч никога не е била по-секси. Това е прототипът на съвременните комерсиални блокбъстъри! С пуканки! И дупета! Добре, ето плакнете очи и вие: Цък. Ама обезателен Цък!

Английската поредица от нискобюджетни филмчета, на които много се кефек като ги даваха по кабеларките.

Първият черно-бял филм, който свалих и гледах от интернет. Пазя го на стария компютър, който изгърмя. Ама още го пазя де. Мир на праха му. Много ми хареса, като го гледах тогава. Ама сега едва ли ще ме трогне.

Ако бях момиче, или поне ако имаше грам романтична нотка в мен, вероятно щях да харесам филми като La Dolce Vita (Сладък живот), My Fair Lady (Моята прекрасна лейди), Breakfast at Tiffany (Закуска при Тифани), The Apartment ( Апартаментът), Шарада, Момичето с пистолета, Развод по Италиански, Доктор Живаго, Начало в Неапол, Абсолвентът и т.н.

Уви няма.

Ако бях изтънчен разбирач щях да сложа прословутите уестърн филми с Клинт Истууд, Чарлз Бронсън и Хенри Фонда, както и легендарните Куросава и Хичкок, Бергман и Тарковски, Фелини и Де Сика…

Уви, не съм :р

Categories: Кино | Етикети: , | 23 коментара

Навигация

23 thoughts on “Филмите от 60-те

  1. нещо различно и интересно в блогосферата!:) ще гледам, каквото не съм, обещавам!:) имам да наваксвам с по-стари филми. 🙂

  2. svetly24

    Еее – Ламотий, пак нямам забележки!
    МНОГО cool селекция 🙂
    При все твоето твърдение за липса на „романтична изтънченост“, аз съм сигурна, че самият факт ДА ГЛЕДАШ споменатите (мимоходом) филми вече говори достатъчно! 😛
    Respect and admiration! Keep searching, keep looking 😀

  3. me like 😀
    само че обожавам Закуска в Тифани и Апартаментът!

  4. „Разбирачите“ ‘аресваме и Пазолини, ма знам, че се правиш (все пак си турнал филм на Антонини). Повече мяза да не си гледал филми на тия пичови от тогава, тъй като няма как… просто няма как да предпочетеш кое да е от горните „творения“, при положение, че си видял: Иваново Детство, Андрей Рубльов, Through a Glass Darkly, Shame (Skammen), Йоджинбо, Санджуро, Червената Брада (сигурно най-добрият филм на Куросава, заедно с Ран).

    Между другото през 60-те Хичкок си прави най-известните филми, ама далеч не са му най-добрите. През 50-те показва защо е голям.

    Освен тва… сериозно ли не те кефи поне Кубрик? През тва десетилетие пичът вади: Спартак, Лолита, 2001-а и Доктор Стрейнджлов. Последните два са емблематични за 60-те години.

    Още имаме: Мери Попинс, Зорба гъркът, Бекет, Лъвът през зимата, Лорънс Арабски, (въобще златните години за Питър О’Туул), Да убиеш присмехулник, Манджурският кандидат, Сепуку (на другия голям японец – Кубаяши), Мъж за всички времена (A Man for All Seasons, заедно с Лъвът през зимата са носители на най-добрите диалози в киното) и кво ли още не.

    60-те на хартия изглеждат доста смешни, ама не е истина колко талант се изля в киното през тях. Там почти всяка година мязаше на 99-а. Брутален низ от великолепни филми. И за техен кеф нямаха междузвездни войни, които да омажат картинката. 🙂

  5. планетата на маймуните

  6. По снобарски трябва да се отбележи и Новата вълна, без която нямаше да има филми като „Бони и Клайд“. 🙂
    Личен фаворит – Once Upon a Time in the West.

  7. gost

    Аз да вметна, че Азимов пише първото „Фантастично пътешествие“ по филма, а не обратното. Втората книга излиза години по-късно и няма нищо общо с предишните творения.

  8. gost, прав си 😀 Както винаги 🙂 Първата част действително е новелизация на филма, макар и книгата да е излязла преди него. Но не може да кажеш, че няма нищо общо, защото втората част на практика е повлияна от първата, само тук Азимов вече си пише изцяло негова версия, с различни персонажи. Тя е и доста по-тромава, защото Азимов излишно е политизирал нещата, и излишно се е разпилял да обяснява миниатюризацията, като е вкарал доста термини (отново излишно).

    Пенчу, харесвам Бони и Клайд най-вече заради Фей Дънауей, чийто чар е най-осезаем тук 😀 Но не си падам по уестърни, а съжаление 😀

    Трубадуре, това са големи класики, наистина, но аз съм си глупавичък, най-вероятно 😀 Идеята е да напиша за любимите филми от 60-те, което е продължение от предишната тема за 70-те 😀 Не твърдя, че листата има някакво качество, това са моите фаворити. И честно казано, филмите, които спомена, ги мисля за прехвалени и никак не ми харесват. Лорънс Арабски и Спартак са 3+ часови мъки, банални и нямат нищо оригинално в себе си, исторически епоси, които изглеждат глупаво днес. Бекет и Лъвът през зимата са същите исторически мудни скуки. А за Тарковски, не ме карай да почвам…Какво му е било кеф толкова да снима в сепия цветове и в толкова бавно темпо, един бог знае. Рубльов си е три часова мъка. Споменах, че не си падам по уестърни, а Санджуро и Йоджинбо са си самурайски уестърни, или както са ги наричали – ийстърни. И Куросава да не остане по-назад от мейнстрийма. А преиграването на японските актьори, както и доста глуповатите сценарии, никак не ме кефят. За мен Куросава има един филм – Рашомон. Останалите са баси скуките.
    За Хичкок съм съгласен. Добрите му филми са през 50-те. За Кубрик – еми, портокала ми е сред любимите филми въобще, но Спартак, Лолита и 2001 са ми пълен ужас… виж Стрейнджлоув вече е добър филм, макар и не съвсем любим.
    С няколко думи, не ми беше идеята да правя стандартна листа с признатите за класика филми, такива еднообразни, матрично повтарящи се листи ги има по много в интернет, това е ламотската листа 😀 Инак си прав да споменеш горните заглавия 😀

    Надинке, и аз харесвам Апартаментът 🙂 Добре де, и Тифани 😀 Апартаментът ми навява на една такава романтична носталгия :*)

    Светли, мерси 😀 Убеден съм, че харесваш друг тип филми, но се постарах да включа заглавия, които наистина ми харесват 🙂 Разбира се, имам ужасен вкус, но какво да се прави 😀 На теб кои са ти любими филми от 60-те?

    Иво, по-вероятно е да не ти харесат горните 🙂 Ти си падаш по по-сериозни филми, а аз – тъкмо обратното. Може би бих ти препоръчал Бергман…е, ти си знаеш най-добре кое ще ти хареса. Някой път се впусни в шестдесетарско приключениe с филми и открий любимите ти 😀

  9. Адмирации за Голямата разходка (1966)
    Велика комедия на Бурвил. Той има още една – Звездите на спорта ака Асовете 🙂
    Les Cracks 1968
    http://masters-tb.com/details.php?id=68355&dllist=1#seeders

  10. Що си мислех, че само аз помня „Лимонадения Джо“. 🙂
    Иначе съм гледал само първите три филма и „Апартаментът“, който не е лош, но сравнен с „Odd Couple“ е някаква обикновенна историйка. Не знаех, че не обичаш уестърни. Мислех, че само момичетата не ги обичат. 😛 😀

  11. svetly24

    ооо – бих направила подобни класации с радост, ала това може да се случи чааак през април 8)
    ама аз съм доста „мейнстрийм“, модерно и еклектично момиче, Ламотий, далеч съм от разбирачеството, аналитичния поглед и пост-модернизма 😀
    така че не бива да се очакват „друг тип“ филми от моята скромна персона 😉 както се поздравяваме с Дрин – „STAR WARS forever, baby!“ 😀 😀 😀

  12. Светли, добре, ще почакамe, ама да не забравиш дотогава 😛 А и пък професионални киномани като теб и Дринов със сигурност имат да кажат много неща по въпроса. Аз тази класация съм я събирал от години де, листата ми в imdb е отдавна 😀

    Ностро, Лимонаденият Джо е култ, само как са го снимали, хаха 😀
    Апартаментът е ценен, защото показва много точно живота на средностатистическия американец по онова време, навлизането на големите компании, стреса от работа, взаимоотношения… и то по един доста непринуден начин 😀 А уестърните са си куул, обаче леко наивен куул 😛

    Вал, как е този торент-тракер, има ли достатъчно сийдъри? Може и да го ползвам, ако има интересни неща 🙂 Този филм не съм го гледал, но имам желание 😀 . Бурвил редом с Луи са невероятна партия 🙂

  13. Този тракер е най – специалният български тракер . Само за ценители . В него рядко се пускат бозави неща . Разбира се преобладават старите ленти 😀

  14. Поне има уестърни. Те много забавляват. Последният който хванах там беше A Reason To Live A Reason To Die (1972) 😀
    http://spaghettiwesterns.1g.fi/reasontolive/reasontodie.htm

  15. Pingback: Филмите от 60-те

  16. tutankhamon661

    За мен киното винаги ще се дели на „преди и след Междузвездни войни“, като предпочитам „след“. Затова не съм много добре запознат с изброените.
    Все пак гласувам за „Рицар без броня“ и „Кавказка пленница“.
    Първият, понеже е български.
    Вторият е един от малкото руски филми, които съм харесал. Сигурно защото имам слабост към американските екшъни.
    Онзи с голите диваци не знам как си го изтърпял. Дори Ракел Уелч не успя да ме убеди да гледам клипа до края. А целият филм ….:)

  17. :“) Моят фаворит от тукашната селекция е Кавказка пленница. Толкова много съм се смяла на него, че само като се присетя и веднага се ухилвам до уши.

  18. lenival, така е, това е от многото малко руски филми, които ми харесват 🙂 Може да го гледаме безплатно и в youtube 🙂
    http://www.youtube.com/movie?v=7DDY1qHxKYs&feature=mv_sr

    тутанкамон, Ракел Уелч там е във вихъра си 😛 По-голямата част от тези филми вече изглеждат смешно де 🙂

  19. presly3

    Ха, това фотоувеличение не съм го и чувала дори.10x!:)

  20. МББ

    „Лимонаденият Джо“ като уестърн-пародия е нищо в сравнение с Кет Балу (Джейн Фонда, Лий Марвин, Нат Кинг Кол).

  21. Има доста добри поадения в тази класация . Естествено е да не може да се обхванат абсолютн о всички филми от 60 но идеята е похвална .

Вашият коментар

Създаване на безплатен сайт или блог с WordPress.com.